Страдате ли недостиг на витамини?

Витамините или липсата на такива може да повлияе на начина, по който се чувствате и на цялостното ви здравословно състояние. Разберете кои са общите признаци, показващи недостиг на витамини.

Витамините са жизненоважни хранителни вещества, необходими за правилното функциониране на организма. Ето защо, ако не консумирате достатъчно разнообразна и полезна храна, рискувате да се „сдобиете” с недостиг на витамини.

Това от своя страна може да доведе до редица здравословни проблеми. Липсата на важни витамини може да се установи и с наличието на някои физически признаци. Проверете страдате ли недостиг на витамини, като прочетете следващите редове:

  • Разцепване на кожата в ъглите на устата

В тялото ви липсва витамин В (по-специално B2, B3 и B12,), цинк и/или желязо.

Какво да направите: Яжте повече сьомга, яйца, риба тон и морски дарове. Подходящи растителни източници са: леща, бобови култури, фъстъци, сушени домати, манголд и сусам.

Заедно с храните, богати на желязо, трябва да приемате и такива, които съдържат витамин С. В комбинация с витамин С организмът по-ефективно усвоява желязото. Хранете с броколи, зеле, карфиол и червени чушки.

В тялото ви липса цинк, витамин В7, витамин А, витамин D, витамин Е и витамин К.

Какво да направите: Консумирайте повече сушени плодове, тиквени семки, пълнозърнести храни, млечни продукти, авокадо, печурки, малини и банани.

Понякога прекаленият прием на яйца може да повлияе негативно на витамин В7. Протеинът в яйцата пречи на усвояването на този витамин.

  • Акне

В тялото ви има недостиг на витамин А и витамин D.

Какво да направите: Ограничете консумацията на храни, съдържащи наситени и транс мазнини.

Наблегнете повече на рибата, лененото семе, сушените плодове, бадемите, орехите, морковите, сладките картофи и червените чушки.

  • Парене, сърбеж и изтръпване на крайниците

Организмът ви има нужда от повече витамин B (В6, В9 и В12).

Какво да направите: Яжте аспержи, спанак, зелени зеленчуци, бобови растения, яйца и морски дарове.

Недостигът на тези витамини може да повлияе на нервните окончания на кожата. Освен това той причинява депресия, умора, анемия и хормонален дисбаланс.

  • Крампи и болки в краката

На тялото ви не му достига калий, калций, магнезий и витамин B.

Какво да направите: Включете в хранителния си режим повече банани, лешници, бадеми, тиквени семки, череши, ябълки, бороколи, грейпфрут, зеле и спанак.

Различни симптоми, с чиято помощ може да разпознаете недостига на витамини:

Дефицит на витамин А: умора, лошо нощно виждане, лошо състояние на кожата, проблеми със зъбите и кървене на венците

Дефицит на витамин В1: безсъние, умора, мускулна слабост, депресия с или без раздразнителност, отслабване, проблеми със сърцето и храносмилателния тракт

Дефицит на витамин В2: дразнене на очите, мазна кожа, фистула в устната кухина, обриви и възпаления

Дефицит на витамин В3: главоболие, недостатъчна енергия, лош дъх, безпокойство, чревни проблеми и малък апетит

Дефицит на витамин В5: спазми, умора, необичаен пулс, повръщане, безсъние

Дефицит на витамин В6: безсъние, кожни проблеми, косопад, спазми и задържане на течности

Дефицит на витамин В12: умора, диария, депресия и тревожност, загуба на апетит, възпаление в устата, хормонален дисбаланс

Дефицит на витамин С: бавно зарастване на рани фрактури, кървене от носа и венците, уголемяване и болка в ставите, лошо храносмилане, анемия и синини

Дефицит на витамин D: слаби кости, рахит, кариеси, камъни в бъбреците, мускулна слабост, лошо усвояване на калций.

Дефицит на витамин Е: анемия, тревожност, проблеми с плодовитостта, лоши рефлекси, затруднено движение и поддържане на баланс

Ако имате съмнения, че може да имате недостиг на някои важни витамини, консултирайте се с вашия лекар. Не забравяйте, че сигурният начин в тялото ви да присъстват всички важни хранителни вещества е като се храните здравословно и балансирано. Добрата храна е ключът към здравето, така че снабдявайте се с витамини чрез нея, а не под формата на добавки./Розали

 

Translate »