Осем хранителни мита, в които всички вярват

Еспертът по здравословно хранене Роб Хобзън, който дава консултации в центъра си HOPE (да помогнем на по-възрастните да се хранят добре) във Великобритания, разбива митовете, с които живеем. Освен че е запален кулинар и приготвя менюта за звездни клиенти, той е и автор в рубрики за здравословен живот в изданията Daily Mail, Grazia, Harper’s Bazaar, Runners Fitness, Healthy Magazine and Women’s Health.

Мит 1  Яйцата вдигат холестерола и повишават риска от сърдечно-съдови заболявания
Според последни проучвания храните, богати на холестерол, не влияят пряко върху нивата на холестерол в кръвта. Препоръчително е да се консумират яйца до три пъти седмично, тъй като са богати на хранителни вещества. Ако ги хапвате на закуска, това дори ще помогне за сваляне на излишните килограми.

Мит 2 Не трябва да се храним след 7 ч. вечерта, за да не трупаме мазнини
Тялото не решава внезапно да превърне храната след 19 ч. в мазнини. Дори метаболизмът да се забавя, докато спите, храносмилателният процес не спира. Количеството мазнини, които натрупвате, зависи от това колко калории на ден сте приели и колко сте изразходвали. В този мит е полезно да вярват хората на диета, които трябва да се въздържат от разходки до хладилника  през нощта.

Мит 3 От въглехидрати се дебелее
Да и не. Няма опасност да надебелеете от въглехидрати с нисък гликемичен индекс като например пълнозърнести овес, ориз, паста. Те съдържат по 4 калории на грам, колкото и протеините. Но е важно да обръщате внимание с какво ги допълвате. Богати са на фибри (това създава чувство на засищане при по-малки порции) и на витамини от групата В, които помагат храната да се превърне по-бързо в енергия. Не вдигат бързо и инсулиновите нива, което поощрява натрупването на мазнини, какъвто е случаят със захарта.

Мит 4 Многократното хранене на ден ускорява метаболизма
Вярно е, че метаболизмът се ускорява при по-често приемане на храна, но не толкова, че да съдейства за отслабване. А и съществува риск, похапвайки често, да прекалите с количеството храна. Най-сигурният начин да ускорите метаболизма е да спортувате редовно.

Мит 5 Трябва да консумираме млечни продукти, за да си набавяме калций
За да поддържаме здрави кости, не е необходимо да консумираме само млечни продукти. Много хора днес ги изключват от менюто си, макар това да не носи големи ползи за здравето, освен ако не е установена нетолерантност към тях. Храни, от които можем да си набавим необходимите дози калций на ден, са също тъмнозелените зеленчуци (особено кейл), бадемите, тофу, ядковите млека и прясно смлените подправки, но при четирикратен прием.

Мит 6 Суровите храни са богати на ензими, които подпомагат усвояването на храната
Вярно е твърдението, че ензимите се разграждат при определена температура (готвене), но те се разграждат и от стомашния сок, преди да достигнат червата. Да, суровите храни имат богати хранителни свойства и са добра добавка към диетата, но много от доводите, на които се позовава суровоядството, не са точни. Например някои антиоксиданти като ликопен (в червените зеленчуци) или бета каротин (в оранжевите и тъмнозелените зеленчуци) се усвояват по-добре, когато храните са сготвени.

Привържениците на суровоядството твърдят колко добре се чувстват и колко са здрави, но това обикновено е свързано и с избягването на кафе, алкохол и цигари, съпътстващо начина им на живот.

Мит 7 Хлябът предизвиква подуване на корема
Ако оставим настрана хората с алергия към глутена, има и хора, при които консумирането на хляб може да предизвика подуване. Но то по-често се дължи на метеоризъм, на пропускане на хранения, констипация, липса на добри бактерии в червата и на храни, богати на ферментиращи въглехидрати, като лук, артишок и праз. Внезапното увеличаване на консумацията на храни, богати на фибри, също може да предизвика подуване. Замяната на хляба с паста, тост или сухари е добра за по-чувствителните. Но пълното изключване на цели хранителни групи, както проповядват модерните безглутенови диети, може да доведе до хранителен дисбаланс. Във Великобритания 1/5 от необходимия дневен прием на калций и магнезий, 15% от желязото и 20% от фибрите се набавят от хляба.

Мит 8 Наситените мазнини повишават холестерола и водят до сърдечно-съдови заболявания
Предписанията за превенция на тези заболявания досега са се основавали на намаляването на наситените мазнини в диетата. Но последни проучвания доказват, че приемът на наситени мазнини не е толкова категорично обвързан със сърдечно-съдовите заболявания. Малък урок за холестерола: първо, той не е изцяло лош и има много полезни функции в организма. И второ: тялото произвежда много повече холестерол, отколкото поглъщаме с храната, и контролира нивата му чрез сложен регулационен процес. Когато поемате храна, организмът превръща въглехидратите и протеините в енергия. Някои от тях се разграждат директно, други се складират (като гликогена в мускулите). Останалото се разгражда от черния дроб на триглицериди (мазнини) и холестерол. Мазнините и водата не се смесват, така че мазнините, заедно с протеините и холестерола, се „загръщат“ във фосфолипидна обвивка, която да може да бъде транспортирана чрез кръвта (вода). Докато наситените мазнини повишават нивата на LDL (т.нар. лош холестерол), те също така произвеждат и HDL (добър холестерол), който има предпазващ ефект и редуцира LDL. Но не всичко, свързано с наситените мазнини, опира до LDL, защото съществува по-застрашаващ холестерол – VLDL. Той се окислява бързо в организма и може да бъде особено опасен за артериите и сърцето. Съдържа по-висока концентрация на триглицериди, отколкото LDL, затова за намаляването на техните нива препоръчвам да контролирате приема на храни с висок гликемичен индекс (захар и бяло брашно например). Консумирането им в големи количества крие по-голям риск за здравето, отколкото наситените мазнини./Ева

istanbul escort beylikduzu escort beylikduzu escort sisli escort porno
kredi online
free porno
www.hexporn.com
sakarya escort
kutahya escort hakkari escort
umraniye escort
bodrum escort alanya escort
sirinevler escort beylikduzu escort atakoy escort sisli escort atakoy escort sisli escort sirinevler escort beylikduzu escort halkali escort halkali escort
kusadasi escort