„Не“ на суперхраните, “Да“ на храните

Тези диети залягат в препоръките за хранене на американската нация през следващите пет години – U.S. Dietary Guidelines.

Суперхраните излязоха от мода, по-добре е да се храним здравословно и вкусно според предпочитанията си към определени храни – казва Джоан Блейк, американски диетолог, асоцииран към Бостънския университет и чест гост-коментатор в телевизионните мрежи CBS, CNN, NBC и FOX TV – Затова има три диети, ориентирани към различните вкусове и навици на хората.

Тези, които обичат млечни продукти, ще предпочетат Американската, които мечтаят за дълголетие – Средиземноморската, а екоориентираните – Вегетарианската. И трите са съобразени с дневните нужди на организма от протеини, фибри, калций и витамините А и С, но не осигуряват достатъчно калий и витамин Е – коментира Блейк. – А те са необходими за правилното функциониране на сърцето, мускулите и нервната система. Затова включвайте достатъчно домати, картофи и банани – богати на калий, и бадеми, слънчогледови семена и спанак – източници на витамин А.“

Диетите в мерки и теглилки

И трите са основани на принципа, че калориите зависят от възрастта, пола и физическата активност. Приема се, че жените в 30-те си години с умерена физическа активност трябва да консумират 2000 калории на ден, а по-възрастните с по-заседнал начин на живот – 1800.

Американската диета

При прием на 2000 калории на ден те се разпределят така: 2 ½ чаши зеленчуци, 2 чаши плодове, 180 г зърнени храни, 3 чаши млечни продукти, 160 г месо. По отношение на разнообразието от храни – седмично поне 5 чаши картофи и грах, 5 ½ чаши червени и оранжеви зеленчуци като домати и моркови и 1 ½ чаши зеленолистни. Поне половината количество зърнено-житни храни седмично трябва да е от пълнозърнести: пълнозърнест вместо бял хляб и кафяв ориз вместо бял.

Средиземноморската диета

Сравнена с американската, средиземноморската диета е по-богата на протеини и плодове за сметка на млечните продукти. При 2000 калории на ден – 185 г месо или риба, 2 ½ чаши плодове и 2 чаши млечни продукти. Зеленчуците и зърнените са еднакво количество в двете диети – 180 г зърнени храни и 2 ½ чаши зеленчуци.

Джоан Блейк съветва да се внимава какво се разбира под плодове: „Целите плодове са богати на фибри и са далеч по-полезни от соковете. 2 чаши плодове на ден може да означава и по две чаши сок, но той трябва да е прясно изцеден.“ Блейк предупреждава и за скрития капан при средиземноморската диета: „2 чаши млечни продукти на ден набавят около 600 мг калций, а на възрастните от 19 до 50 г. са необходими 1000 мг. Ако не си ги набавяте от млечни продукти, е добре да включите в менюто достатъчно спанак, броколи, тофу. За да се усвои калцият пък, е необходим витамин D, чийто добър източник са сьомгата, рибата тон и яйчените жълтъци.“

Вегетарианската диета

Не е изненада, че вегетарианската диета е с по-малко количество протеини от другите две – само 100 г на ден. На мястото на месото и рибата се препоръчва консумирането на ядки, семена и тофу – по 210 г ядки и 240 г соеви продукти седмично. Протеини могат да се набавят и от бобовите растения.

Вегетарианската диета при прием на 2000 калории на ден също включва 190 г зърнени храни (за предпочитане пълнозърнести), 2 ½ чаши зеленчуци и 2 чаши плодове на ден.

Джоан Блейк е наясно, че подобен вид хранене е „за един идеален свят на домашно сготвената храна“, но препоръчва да опитаме в рамките на един месец да проследим с какво, по колко и как се храним. А после да анализираме навиците и предпочитанията си. Изключително голямо внимание отделя на това да бъдем съсредоточени, когато се храним, за да усещаме сигналите, които организмът ни подава, а не да се занимаваме с разсейващи странични дейности като разговори, четене на есемеси, гледане на телевизия и т.н. „Важно е да се съсредоточим в храната, която поглъщаме, а не да търсим отговори за здравето си в суперхраните или хранителните добавки“.

Б. р. Американската система на мерки в кулинарията работи с „чаши“. Например 1 чаша грах е 150 г., 1 чаша орехи е 115 г. , а 1 чаша домати е 175 г., 1 чаша мляко е 240 мл. За улеснение може да използвате в google опцията cups to grams weight converter./Ева

istanbul escort beylikduzu escort beylikduzu escort sisli escort porno
kredi online
free porno
www.hexporn.com
sakarya escort
kutahya escort hakkari escort
umraniye escort
bodrum escort alanya escort
sirinevler escort beylikduzu escort atakoy escort sisli escort atakoy escort sisli escort sirinevler escort beylikduzu escort halkali escort halkali escort
kusadasi escort