Кисело зеле- полезната храна на българите

Какви полезни хранителни вещества се съдържат в киселото зеле и защо то е полезно за здравето? Научете повече за достойнствата на една от традиционните храни през студените месеци от годината – киселото зеле.

Киселото зеле е популярно не само в България, но и в други страни в Европа. То е известно като изключително полезна храна, защото зелето само по себе си е здравословен хранителен избор, както и защото киселото зеле се приготвя чрез един от най-полезните и почитани методи, а именно фермантацията.

Киселото зеле е нискокалорична и противовъзпалителна храна. В него се съдържат пробиотици, антиокисаданти и диетични фибри. Дори само няколко супени лъжици кисело зеле на ден ще се отразят чудесно на вашето здраве, защото то е богат източник на полезни хранителни вещества като витамин А, витамин К, витамин В6, витамин С, калций, калий, магнезий, желязо и протеин.

Както вече споменахме, в киселото зеле се съдържат пробиотици, благодарение на ферментацията. Пробиотиците се свързват с подпомагането на имунната система, както и с подобряването на храносмилателната, когнитивната и ендокринната функция. Живите и активни пробиотици в киселото зеле балансират чревната флора, което понижава риска от различни заболявания, създавайки „защитна бариера” срещу бактерии и токсини.

Добрите бактерии, съдържащи се в киселото зеле, го правят противовъзпалителна храна, тъй като намаляват шанса за развитие на остро или хронично възпаление. По тази причина киселото зеле ще ви пази от: психични заболявания, храносмилателни разстройства, депресия, рак, астма, хормонален дисбаланс, хранителни алергии, диабет, затлъстяване.

Същите тези полезни бактерии в киселото зеле възпрепятстват проникването в тялото на различни патогени, вируси, гъбички и паразити, подпомагайки имунната система

Здравословни ползи от консумацията на кисело зеле:

Повече енергия

Високите нива на желязо в киселото зеле допринасят за производството на повече енергия, тъй като забързват метаболизма и повишават циркулацията. Желязото в киселото зеле спомага за предотвратяване на анемия и страничните ефекти, свързани с това състояние като главоболие, умора и когнитивно уреждане.

Здрава храносмилателна система

В киселото зеле има високо съдържание на фибри, който са изключително важни за правилното функциониране на храносмилателната система. Консумацията на фибри подпомага движението на храната през червата, премахвайки запека, подуването на корема и болките. Чрез регулиране на храносмилателната и отделителната система може също така да се предотвратят по-сериозни заболявания като стомашна язва и дори рак на дебелото черво.

По-здраво сърце

Фибрите в киселото зеле са важни не само за храносмилателната система, но и за здравето на сърцето. Фибрите са в състояние да премахнат опасния холестерол от стените на артериите и кръвоносните съдове. Това намалява риска от сърдечно-съдови заболявания.

Подобрено зрение и по-хубава кожа

В киселото зеле значително количество витамин А. Този важен витамин действа като антиоксидант, премахвайки свободните радикали от организма. Киселото зеле е свързано и с подобряване здравето на очите, тъй като витамин А намалява шансовете за макулна дегенерация и катаракта. Освен това по отношение на кожата витамин А помага за поддържане на целостта на кожата, забавя появата на бръчки и премахване петната.

По-силна имунна система

Благодарение на високото съдържание на витамин С и пробиотици в киселото зеле, то е чудесен начин да подсилите своята имунна система, особено в студените месеци от годината.

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *