Киви – малка витаминна “бомба” и добър помощник по време на диета!

Кивито (Actinidia deliciosa) е вид покритосеменни растения от род Актинидия (Actinidia). “Кръстено” е на националната и гербова птица на Нова Зеландия. От там растението е пренесено в Южна Америка и Курилските острови. По-късно е аклиматизирано в Европа, включително и в България. У нас този плод е внесен от Франция преди малко повече от десетина години и засега се отглежда в някои сортово-изпитателни станции предимно в по-топлите райони на страната. Отглежда се много добре в Китай и страните от Далечния Изток.

То представлява дървообразен висок храст – многогодишна лиана, достигаща до 20 метра, с много едри (15-20 см), красиви листа, опадащи през есента. Актинидията е двудомно еднополово растение – има мъжки и женски, които се опрашват от пчелите и вятъра. Цъфти през юни, плодовете узряват в края на октомври и са готови за ядене през декември. Те са цилиндрично закръглени, тежат от 50 до 100 грама.

Дивите видове на кивито са много. Само два са културните сортове – Actinidia chinensis и Actinidia deliciosa, предназначени за консумация в прясно състояние. Те имат кафява, мека, мъхеста обвивка и тревистозелена, сочна и мека сърцевина. Около нея са разположени дребни черни семки, които са изключително богати на витамини.

Плодовете му приличат по големина и форма на дребни картофи. През ХIХ диви форми попадат в Нова Зеландия и стават основа на днешните сортове. Днес най-много от тези плодове произвеждат Нова Зеландия и Чили – 270 000-280 000 тона годишно.

Кивито е капризно и взискателно растение, чието отглеждане изисква редовно напояване и висока влажност па въздуха. Предпочита западно изложение. Лекото засенчване му действа добре. Изисква почва с лек механичен състав, без варовик. Когато е в покой, понася температури до минус 30 градуса. Размножава се най-лесно и най-бързо чрез вкореняване на зелени и зрели резници.

Хранителен състав на кивито

В 100 грама от този екзотичен плод се съдържат 49 килокалории, 0 г мазнини, 1 г белтъчини, 11 г въглехидрати и 2,6 г влакна. Плодовете съдържат 80+ % вода, 18 % сухо вещество, в което 9-12 % захари, 1 % киселини, 1,6 % протеини, над 300 мг витамин С. В състава му влизат също и витамин В1, витамин А, ензимът актиния или актинидин (който помага за смилане на месото),  минерални соли на калия, фосфор, калции, хлор, сяра, магнезий, натрий, желязо и др.

Здравословни ползи

Кивито се нарича от източните народи “плод на здравето”, поради сравнително високото съдържание на витамини. Някои го наричат “витаминна бомба”, а причината за това се крие в съдържанието на различни ценни вещества под кората на зеления плод – захари, органични киселини, пектин, фитонциди, витамин Р и най-вече – витамин С.

Кивито е изключително богато на витамин С – съдържа повече от всеки друг цитрусов плод и 8-10 пъти повече от съдържащото се в лимона количество. Не бива да се отминава и съдържанието в него на калий, калций, целулоза, натрий, магнезий и желязо. Всичко изброено дотук предполага лечебни качества. Препоръчва се при изтощение и слабост, след прекарани тежки инфекциозни заболявания, при физическо и умствено претоварване, при проблеми с храносмилането и лениви черва.

Особено полезен е сокът като профилактично средство за повишаване на защитните сили на организма към простудни заболявания и инфекции. Ето защо приемането му е много подходящо през зимните месеци, когато организмът отслабва като цяло. Кивито помага при много болести, свързани с кръвотечения, заразни заболявания, простуда, грип, пневмония, анемии, инфекции.

Плодът е много подходящ за хора, претърпели операции, при които раните трудно зарастват или пък са с тежки фрактури на костите. Благодарение на способността си да “изгаря” мастните натрупвания в артериите и по този начин да снижава риска от образуването на тромби, кивито може да допринесе много в борбата със сърдечно-съдовите заболявания.

Благодарение на високото съдържание на витамин С и ценния си минерален състав, кивито е мощен имуностимулатор, силен антиоксидант, ензимен кофактор, необходим за протичането на нормалните метаболитни функции в организма, с роля за образуването на колаген, т.е. за възстановяването на съединителната тъкан.

Как да си изберем киви и какво да приготвим с него

При покупката на киви трябва да се избират твърди и здрави плодове. На стайна температура за няколко дни доузряват. Ако са прибрани в хладилник, този срок се удължава до няколко седмици. През това време кивито не губи от вкусовите си и хранителни свойства благодарение на мъхестата си зеленикаво-кафеникава обвивка. Като плод кивито се яде след обелване на мъхестата ципа и има изключителни вкусови и здравословни качества.

Използва се и в кулинарията за ароматизиране и омекотяване на месо и риба. Тези качества на кивито се дължат на ензима актинидин. Той прави месото по-крехко. Освен за консумация в прясно състояние, плодовете се използват и за преработка. Консумира се в свежо, в изсушено състояние, използва се за приготвяне на сиропи, конфитюри, мармалад, сладка, кремове, салати, ястия, сладолед и други храни и напитки. Специфичният сладко-кисел вкус на плода го прави много подходящ за закуска, плодови салати и коктейли.

Под формата на напитки кивито участва във всякакви комбинации за диетични сокове, свежи безалкохолни коктейли с други плодове, алкохолни коктейли с водка, бърбън, текила, кампари и т.н. В сладкарството кивито се употребява в сурово състояние, тъй като при топлинна обработка променя вкусовите си качества, както и цвета. Предпочитано е при украса на торти, палачинки, плодови салати и други. Някои го използват наред с лимона за украса на месни ястия и риби. При варене то губи от качествата си. Затова се препоръчва да се сервира в натурален вид. Тогава кивито запазва своя цвят и цялата свежест на вкуса. За любителите и на соленото, и на сладкото представяме по една рецепта с киви.

Салата с киви:

Необходими продукти за 2 души: 1 киви, домат, връзка босилек, 2 твърдо сварени яйца, зелен лимон, зехтин, настърган пармезан, скилидка чесън, 200 г крехък бекон.

Приготовление: Доматът се попарва и обелва, нарязва се на две половинки, като се отстраняват семките и сокът. Сърцевината се нарязва на ситно. Кивито се обелва и разрязва по дължина, като се отстранява твърдата част, а меката част се нарязва на малки парченца. Разбърква се с доматите, 3 лъжици зехтин, чесън и няколко листенца босилек. Беконът, нарязан на тънки лентички, се нарежда върху чиния. Върху всеки бекон се поставя малко домат и киви, поръсва се със ситно нарязаното яйце и пармезан. Украсява се с тънки парченца лимон. Посипва се с черен пипер.

Сладолед от киви:

Необходими продукти: 4 бр. киви, обелени и нарязани; 500 мл неподсладен ябълков сок; 1 с.л. лимонов сок; 1 ч.л. настъргана портокалова кора.

Приготовление: Кивито, ябълковият и лимоновият сок се разбиват. Добавя се портокаловата кора. Получената смес се оставя във фризера да стегне, след което се разбива, докато стане пухкав сладолед. Връща се обратно във фризера до втвърдяване. Преди сервиране да се остави на стайна температура за около 10 минути.

Здравословни рискове

С идването на лятото изобилието от плодове и зеленчуци става все по-голямо. Все повече хората наблягат на салатите и ароматните подправки. Всички те обаче освен полезни могат да се окажат и вредни за здравето. Причината е, че немалко хора са алергични към някои от тях.

Целината и кивито са най-честите причинители на алергични реакции сред подправките и плодовете. Кивито може да доведе от лека до изключително тежка алергична реакция. Вкусният плод може да е особено опасен за децата. Сред възрастните обикновено реакция се получава при тези хора, които са чувствителни към полените на брезата. Причината е, че в кивито и семената на дърветата има еднакви алергени. При голяма консумация на киви може да се развие алергична реакция, характеризираща се със силен сърбеж в устната кухина, подуване на устните, отток на лигавицата на глътката, а оттук и затруднено дишане и задушаване.

Варенето и печенето на плодовете и зеленчуците намаляват алергичните им възможности. Степента на узряване също има значение. Колкото по-узрели са плодовете, толкова по-голяма е възможността да възникнат проблеми. Интересно е да се знае, че повечето болни с алергия към латекса имат и прояви на кръстосана алергия към някои хранителни продукти, сред които и киви, банани, кестени, авокадо и домати.

Подходяща съставка за козметични продукти

Поради съдържащите се в кивито витамини, то е много полезно за кожата на лицето. Съставките му са полезни за тонизиране, почистване и стягане на кожата, придавайки й младежки вид. Кивито прави кожата неотразима. Екстрактът от плодовете на кивито подпомага възстановяването на блясъка на кожата, редуцира фините бръчки, хидратира и премахва тъмните кръгове под очите. То е изключително подходяща съставка за козметичните продукти с ефект против стареене. Неговата основна функция  в козметиката е да отделя  умрелите клетки на кожата, да заглажда релефа и да  стимулира обмена на епидермалните клетки – това е благодарение на ферментите и витамините, които съдържа. Много водещи козметични марки използват екстракт от киви за производство на кремове за лице и ръце, тонизиращи и почистващи продукти за лице, маски за лице, пилинг продукти.

Поради опасността от алергична реакция, преди да се посегне на кивито като средство за разкрасяване, е задължително предварително да се направи тест за чувствителност. Това става чрез нанесяне на каша от киви на сгъвката на ръката за няколко минути. Ако няма никакви неприятни усещания и зачервявания, може да се възползвате от разкрасителните му свойства.

За любителите на домашни маски предлагаме следните две предложения:

  • Почистваща маска – намачкайте добре едно киви до постигането на еднородна смес. Нанесете щедро на лицето. Ако маската леко пощипва, значи тя е ефективна. След 15 минути свалете сместа с хладка вода и нанесете лек овлажняващ крем.
  • Подхранваща маска – смесете половин банан и едно киви до образуването на хомогенна смес. Добавете две чаени лъжици изцедено кисело мляко. Нанесете маската на предварително почистено лице. Оставете да действа 15-20 минути, след което я отстранете с хладка вода.

Един добър помощник по време на диета

Един от най-големите плюсове на кивито е, че е нискокалорично. Можем без угризения да го отнесем към храните с “отрицателни калории”, при чието усвояване организмът губи повече калории, отколкото получава. Кивито е превъзходен плод за тези, които спазват диета, тъй като е беден на калории и лесносмилаем от организма. За отличните диетични свойства на плода допринася съдържанието на ензима актинидин, който е много благоприятен за разграждането на усвоеното от организма месо, особено червеното.

Редовното консумиране на киви определено може да помогне за вашето вталяване. Освен това така ще се възползвате от богатото му съдържание на минерали и витамини, които са изключително полезни за здравето на всеки!

Translate »