Как да разтоварим организма след празниците

Свръхконсумацията на неподходящи храни, комбинирана обилно с алкохол, води до повишена киселинност в тъканите. Зад много хронични заболявания се крие един и същ проблем: нарушено алкално-киселинно равновесие, вследствие на консумация на киселинни продукти като месо, колбаси, тестени изделия, млечни продукти, кафе, газирани и спиртни напитки и т.н. В добавка към това нездравословно изобилие изпитваме повишени нива на стрес (не за всеки семейните събирания по Коледа и Нова година са повод единствено за радостни емоции), и водим заседнал начин на живот.

В резултат често след празниците вместо да се чувстваме отпочинали се оплакваме от усещане за постоянна умора, понижена работоспособност, предразположени сме към инфекции поради отслабените съпротивителни сили на организма. Причината за всичко това може да е една скрита свръхкиселинност. Как може да се разкъса порочният кръг?

Разтоварваща алкализираща диета
Уикендът след празниците е подходящ за провеждане на разтоварваща диета, насочена към връщане на алкално-киселинното равновесие. Ако се спазва един или два пъти в месеца, ще има много добър ефект върху организма, ще се почувствате по-енергични, отпочинали и в хармония със себе си.

Програмата е следната:

Петък – в края на работната седмица почивката започва с ранно лягане;
Събота – почивка до по-късно. Денят започва с 20-30 минути йога или гимнастика по избор;
Закуска – фреш от 2 ябълки, 1 морков, парче ананас. Към сока се добавя шепа слънчогледови семки, счукани в хаванче. Пие се бавно, с дъчене, като по този начин организмът усвоява по-добре виталните вещества;
Преди обед – дълга разходка на открито (минимум 1,5 – 2 ч.), по възможност извън града (в гора, планина, поле) или в градския парк. През целия ден пийте много изворна вода;
При силен глад – като междинно хранене в късния предиобед може да се изяде остатъка от ананаса;
На обед – голяма сезонна салата с пресни билки и кълнове, подправена с лек дресинг от зехтин, лимонов сок, сол и черен пипер. Не бива да се бърза – храната трябва да се сдъвква много добре;
Кратък следобеден сън или почивка в леглото с четене на книга/слушане на музика;
При силен глад – през целия ден може да се пият големи количества топъл билков чай. В късния следобед може да се закуси с малка шепа бадеми или няколко сушени плодове;
Вечеря – най-късно до 18.30 часа. Чудесна за храносмилателните органи е бистра зеленчукова супа от 1/2 литър вода, ½ кубче зеленчуков бульон, 2 картофа, нарязани на дребни кубчета и една шепа магданоз;
Денят може да завърши с вземане на вана и ексфолиация на тялото. Топлата вана действа отпускащо и успокоява психиката, мускулите и сухожилията релаксират. След ваната се прави пилинг на тялото с морска сол – смесват се 5 с.л. масло от жожоба с 5 чаши едра морска сол. Цялото тяло се масажира със сместа нежно, с кръгообразни движения;
Неделя: отново започенете деня с йога или гимнастика, отделете си време за следобедна почивка, не се претоварвайте и включете повече плодове и зеленчуци в менюто си.

Целта на този разтоварващ уикенд е да върне равновесието в стомашно-чревния тракт. За целта натуропатите съветват винаги да се обръща внимание на четирите стълба на доброто храносмилане: балансирано хранене, достатъчно вода, движение и почивка.

Бърза помощ за облекчаване на храносмилателния тракт
За да се извършва безпроблемно процесът на храносмилането, се нуждаем от наличие на достатъчно храносмилателни ензими от клетките на стомаха, панкреаса и т.н. Когато те са в достатъчно количество, няма оплаквания от чувство за тежест, подуване, газове, болки и спазми в стомаха. Сигнал да се активира отделянето им дават определени горчиви алкалоиди и субстанции в растенията (в някои билки, зеленолистни растения и др.). Горчивите вещества са нужни и за нормалната обмяна на веществата, а също и за поддържането на индивидуалната стомашно-чревна микрофлора в равновесие. Те действат също така като естествен регулатор на апетита. Редовната им консумация е подходяща профилактика срещу метаболитен синдром, понижава холестерола.През последните десетилетия обаче консумираме все по-преработена и модифицирана храна. Целта на растениевъдството е да се отглеждат растения, които са по-вкусни – т.е. с далеч по-малко съдържание на горчиви вещества, за да се продават по-добре.

За да подпомогнем баланса на храносмилателната система, може всъщност да обърнем поглед назад, към познания от древността, когато билкари и лекари са експериментирали с лечебни растения. Тези традиции са запазени и днес в редица европейски страни.

В Германия например са широко популярни лечебните билкови отвари, познати като горчивки. Наречени са така заради комбинирането на билки, съдържащи особено полезните горчиви вещества. Много ефективно е действието на билките пачи очиболец, сладник, горчив пелин, пресечка и пищялка. Те са добре познати с ефекта си при стомашно-чревни оплаквания като подуване на корема, метеоризъм, спазми на стомаха, киселини и др. Помагат за лечение на гастрити, стомашни язви и колити. Подобряват храносмилателните процеси и ускоряват метаболизма. Не случайно са включени са в състава на немската горчивка Гастритол, фитопрепарат, който може да се приема продължително време с цел регулиране и облекчаване на храносмилателната система при смущения.

Горчивите субстанции на билките имат и важна роля в лечението на червата при различна храносмилателна непоносимост (хистаминова, глутенова, фруктозна и др.), при диабет, чести гъбични инфекции. За периода на лечение е препоръчително да се откажете от храни, водещи до подуване на стомаха, от кафе, черен чай, захарни изделия, мед и бяло брашно./Пулс.бг

Translate »