Завръщане към соц-а? Големи жилищни сгради, за да е по-евтино

В последните две-три години все повече жилищни проекти в големите градове започват да изглеждат мащабни. Не става дума само за затворени или отворени комплекси – самите жилищни сгради започват да стават все по-големи, с повече апартаменти в тях.

Тази тенденция става отчетлива и по всяка вероятност ще продължи и в близко, а и в по-далечно бъдеще, казаха наскоро от Националната асоциация на строителните предприемачи, цитирани от “24 часа”.

Причините са основно две. “Стремежът към по-мащабни проекти не е израз на някаква грандомания, а просто това позволява по-ниска себестойност на строителството и предлагане на жилища на по-достъпни цени”, казва членът на управителния съвет на асоциацията Ивайло Митев.

“Реализирането на една по-голяма сграда в сравнение с няколко по-малки облекчава и административната тежест. Това заедно с по-ниските разходи и икономиите от мащаба предопределят до голяма степен решението при проектиране”, казва той.

Според него спестеното по този начин от предприемачите им позволява да влагат и повече средства в заобикалящата инфраструктура. За съжаление, става дума само за непосредственото обкръжение на новите жилищни сгради. По-добрата среда за живеене не се изчерпва с един или с няколко тротоара и детска площадка.

Например в големия град трудно се намират места за паркиране. И това определя друга тенденция в жилищното строителство напоследък. Защото малцина помислят да купуват апартамент особено ново строителство, ако няма осигурен паркинг или поне място за паркиране.

И строителните предприемачи все по-масово се принуждават да променят проектите си и да префасонират партерните етажи от търговски площи в гаражи.

Печалбата за тях е същата, тъй като гаражът за разлика от паркомястото е имот със свой идентификационен номер, може да се продава, наследява и отдава под наем. Цените на гаражите в някои жилищни проекти на практика са изравнени с цените на най-маломерните апартаменти на пазара.

И все повече нови жилищни кооперации заприличват на строените в края на социализма. Те бяха пълни с партерни гаражи, които след демокрацията постепенно се превърнаха в търговски обекти.

Translate »